lauantai 26. heinäkuuta 2014

Being famous on instagram is like being rich in Monopoly. It's not real.

Mun on ihan pakko jakaa mun ajatukset nyt. Musta nimittäin tuntuu, että olen osittain eri ihminen kuin pari viikkoa sitten. Mulla on monta elämänmuutosta menossa tällä hetkellä, hitaasti, mutta varmasti.
Elämänmuutos, mistä mä nyt kerron teille tässä postauksessa on sellainen, joka mun on ollut tähän saakka helpoin saada käyntiin, koska se on oikeastaan vaan taakka, jonka olen päättänyt jättää harteiltani. Instagram. Mä oon poistanut sen mun puhelimestani. Ai miksi? Mä en halua käyttäää mun aikaani selaten jotain turhan päiväisiä kuvia, koska siitä on tullut mulle tavallaan velvollisuus. Sellainen asia, jota teen joskus jopa 10 minuutin välein. Mä haluan käyttää sen kaiken ajan johonkin muuhun. Mä en ole nyt viikkoon käynyt katsomassa sitä ollenkaan.
Mä voisin ehkä sanoa niin, että kadun sitä, että mä olen joskus sinne käyttäjän tehnyt. Mä haluaisin olla upea olemuksellani, enkä instagramkuvieni perusteella. Kaikkein eniten haluaisin, että ihmiset voisivat katsoa minua joskus ja miettiä "vouu! Kuka toi on?", mutta tuntuu, että jokainen tietäää toisensa instagramista. Montakohan kommenttia mä olen saanut hienoista instagramkuvista. Kommenttien jälkeen muutin mun käyttäjän yksityiseksi. Kehut tulivat ihmisiltä, joita en tuntenut ja he kertoivat asiasta humalassa. Muutenkin ahistavaa, että mua seurailee siellä lähes 800 ihmistä ja niistä tunnen ehkä 200. Haluanko mä jakaa kuvia itsestäni kaikille 800:lle ihmiselle ja luoda kuvan miltä mä en tosielämässä näytä? (tälläkin hetkellä makaan mun sängyssä ja en ole meikannut ainakaan kahteen viikkoon luukuunottamatta mun ja äitin tiistaista stadin reissua.. Niin ja puhumattakaan näistä likasista hiuksista joita en kesäisin pese kuin joka kolmaspäivä shamppoolla). Jokainen saa tavallaan itse päättää millaisen kuvan "itsestään" muille antaa. Ja sehän on se, minkä perusteella ihmiset haluaa suhun tutustua... Suurin syy tähän kaikkeen on, että mä haluan tavata ihmisiä ja oikeesti elää, enkä laittaa kuvaa kahvihetkestä tai juhlista, joissa oikeasti tunnelma on sitä, että selataan puhelimia ja puhutaan muiden instagram kuvista. Tai ylipäätänsä kyylätä kaikkia ihmisiä jostain netinvälityksellä, kun kaikkien instgramfeimityttöjen ja -poikien kuviin tulee PELKKIÄ emojihymiöitä kommentteina vastakkaisen sukupuolen edustajilta. Ihan oikeesti... Eikö voida sanoa vaan, että olet kaunis/komea? Ja päin naamaa se tuntuu lahtelaisilta olevan vaikeaa. Hah. En itsekään hoe sitä. Sanon joskus ystävilleni ja joskus poika_kavereilleni: "Näytätpäs sä hyvältä tänään". Silloin mä oikeasti tarkoitan sitä, enkä tarkoita sitä niin, että "olit ruma eilen" yms.
Miksi mä en ole sitten poistanut mun käyttäjää? Noh.. Mä voin kertoa olevani niinkin tyytyväinen itseeni, että mä en halua poistaa niitä kuvia. Siellä on kamalasti vanhoja kuvia. Ne kaikki "parhaat" otokset tiivistetty 50 kuvaan. Mä oon jo käynyt tutkimassa sen, miten käyttäjä poistetaan, mutta mä en "uskalla" tehdä sitä. Mitä jos mä joskus kadun sitä? Voiko sitte vaan tehdä uuden? Ei mun mielestä. Mä haluaisin silloin jatkaa mun "aikajanaa", enkä alottaa sitä alusta. Mä kuitenkin mietin, että jos ennen koulun alkua en ole ladannut instagramia mun puhelimeen takaisin, poistuu melko varmasti koko mun käyttäjä.
Mä tiedän, että tää asia ja mun mielipiteet herättää teissä jonkinlaisia tunteita. Joitain ärsyttää ja jotkut ymmärtävät mun pointin. Yksi toive. Sitä mä toivoisin ihmisiltä. Ennakkoluulottomuutta. Kaikki ennakkoluulot, mitkä perustuu huhuihin ja instagramiin on aivan turhia.
Mä voisin kirjottaa vieläkin lisää aiheesta, mutta tähän on varmaan hyvä lopettaa! :-D Mä ikuistan kuitenkin tänne mun kaikki instakuvat teille, jos joskus käy niin, ettei niitä muualla enään ole...

14 kommenttia:

  1. No ei pitäis olla vaikeeta poista käyttis, ota kaikista kuvista screenshot ja tee niille vaikka oma kansio sun kännyykkään, ja siirrä esimrkiks vielä talteen koneelle, nin pysyvät tallessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. entä jos sinne instagramiin haluaisikin palata ja niitä kuvia ei siellä enään ole? ootko sä luopunu instasta? :-) mä haluan ehdottomasti tietää kokemuksia, että onko se ollut tehtävä uudestaan tai kaivannut takasin sinne.. mä nimittäin en kaipaa sitä yhtään, mutta en tiedä oisko tilanne toisin kuukauden päästä...? :-D

      Poista
  2. Ihan huippu kirjotus. Aloin itsekin miettiä että mitä järkee on että kattoo instan tyyliin 20 kertaa päivässä ja kommentoija aina jokaiseen kaverien kuvaan kaikkia kivaa mut ei ikään sano livenä semmosia.
    Tää blogi on aivan ihana!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Haluisin tavallaan olla eläny siihen aikaan kun puhelimia ei ollu :-D

      Poista
  3. Mä en oo vielä liittyny. Toisaalta tunnen sosiaalista painetta liittyä, mut sitten taas itseäni oikeastaan ärsyttää kuinka some-painoitteista kaikesta on tullu. Kavereiden kanssakin kun välillä yrittää keskustella ja ne vaan selaa instaa, facee, snapchattii ja mitä kaikkia niitä nyt on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta mieti kuinka hienoa on, että sulla on oikeus olla niille tuntematon, jotka eivät tunne sua minkään instagramin perusteella. Ei kannata! Tai ainaki nyt oon sitä mieltä :-)

      Poista
  4. siis miten tää sattukaan! olin just tulossa teidän blogiin etsimään sun ig-tunnusta et olisin voinut alkaa seuraamaan sua :) sulla on vaa nii inspiroiva tyyli ja kauniita kuvia! mut tää sai mut jotenki ajattelemaan pintaa syvemmälle (:D) ja rupesin miettimään tätäkin asiaa uudelta kantilta.... sen vaan sanon et älä koskaan lopeta bloggaamista (tai no pitkään aikaan ainakaan) koska tää blogi ja varsinkin sun kirjotukset ja kuvat inspiroi mua älyttömästi ja vie tän blogin mun lemppariks! ja kirjotan tän anonyymina koska mulle ei oo luontaista kirjottaa tällasii pitkiä ylistyskommentteja :- D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ite käytän todella paljon tumbliria ja weheartitia! Saan sieltä inspiraatiota elämään ja tyyliini ihan kauheesti! :-) rakastan valokuvaamista ja oon miettiny että jos poistan ton iigeen käyttäjän niin perustan oman blogin (unohtamatta tietenkään tätä yhteistä) minne voin tuoda kaikki mun parhaat hetket. Eniten ehkä siinä askarruttaa vaan se aika, joka sen perustamiseen menisi... Ja kun meidän tietokone ei ole huippunopea ainakaan niitten kuvien suhteen... Haluaisin kauheasti tehdä videoita kaikista tapahtumista ja muista, mutta siihen mun tietokone ei ainakaan kykenisi. Voi, kun olisi joku helppo omenaversio... :-D saan aina hirveästi intoa bloggaamiseen näistä kommenteista!

      Poista
  5. Selasin tässä sun blogia ja satuin sit lukemaan tän. Mahtava postaus! Ja muutenki tää blogi on ihana :) Pitäs varmaa munki miettiä tota instagramin jatkuvaa käyttöä.. kiitti tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tää on tosiaan meidän blogi, mun ja mun parhaan kaverin! :-) kannattaa ehdottomasti! Mä en oo katunut hetkeäkään, etten oo sitä selannut enään.. ;-)

      Poista
  6. Vitsi tää on niin täyttä asiaa! Ite myönnän, että oon varmaan se pahemman luokan ig addikti. Rakastan ottaa kauniita kuvia ja löytää kauniita aforismeja kuvateksteiksi, tai muuten vaan tiivistää pariin lauseeseen sen hetkiset tunnelmat. Kuitenkin mä odotan sitä, että kasvan instagramista yli. Järkytyin summer upissa, kun niin moni mulle tuntematon tuli sanomaan mulle jotain ja kertoi tietävänsä instagramin kautta. Oikeesti? Sehän on ihan järkyttävää! :-D mehän luodaan itsellemme erikseen instagram persoonat, joiden kautta siloitellaan todellisuutta. En oo ihan varma, että tahdonko olla arvosteltavana julkisesti jonkin sovelluksen takia. Sosiaalinen media tuhoaa kaikkea oikeasti kaunista, on suht pelottavaa kun tiedostamattaan instagramissakin vain tietyn tyyppisistä kuvista tulee hyväksyttyjä.
    Onhan ko. Sovelluksessa paljon hyvääkin! On ihanaa jakaa kivoja kuvia auringonlaskuista, tai esimerkiksi kesähäistä. :-) ihmettelen kyllä välillä, että miten paljon niitä selfietäkin kertyy, en oo varma onko se ihan niin tervettäkään enää löytää itsensä kuvailemassa itseään, jotta saisi uuden ig kuvan päivitettyä... :-D kuinka vaan! Koitan olla joku päivä tarpeeksi rohkea ja poistaa sen instagramin, olisi ihanaa olla joku päivä arvosteltuna ennemmin oikean minän takia, kuin sen minkälaisen kuvan annan itsestäni instagramissa.
    Mutta joo, tää postaus sai mut uudelleen ajattelemaan! :-) oot niin ihana Maija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana mulla meni ihan kylmät väreet! Mun on pakko sanoa, että instagramista en ole saanut mitään muuta irti kuin sen, että olen ottanut enemmän kuvia kuin ehkä ilman sitä olisin ottanut. Mutta toisaalta... Miksei mieluummin voisi yrittää tehdä siitä hetkestä niin ainutlaatuisen, että sä muistat sen ikuisesti ilman, että ikuistaa sen instagramiin. Ja voihan niitä kuvia ottaa muutenkin kuin vain sinne instagramiin. ;-)
      Tätä postausta tehdessäni mietin, että en ole saanut sieltä edes minkäänlaista inspiraatiota, koska suurin osa joiden tyyliä ihailen on bloggaajia, eikä niinkään mun kavereita. (ei todellakaan sillä, että en rakastaisi myös kavereideni tyyliä, mutta bloggaajat tuovat sitä mun ihailemaa tyyliä radikaalimmin esiin) Mutta siis eihän tämä pidä paikkaansa, koska nyt ku muistelen sun kuvia... Ne oli aivan upeita! Oot tosi hyvä saamaan juuri sen tunnelman kuvien sisään... Sulle voisin sanoa, että älä poista sitä. Tai sitten poistat jos siltä tuntuu, mutta mun mielestä ihmisten tulisi nähdä niitä sun upeita otoksia! :-) tietysti voihan niitä jakaa aina bloginkin puolelle! (se ei velvoita selata instagramia miljoona kertaa päivässä, ja pakota tykkäämään kaikista kavereiden kuvista, puhumattakaan kommentoimisesta) Mieti ihmeessä asiaa! <3

      Poista
  7. Wou miten asiallinen postaus! Sait kyllä ihmiset pohtimaan tolla kirjotuksella! pitäis laittaa ilta-sanomiin tai jotain ;D
    Oon itekki just samaa mieltä kun sä, mutten oo vielä päässyt siihen pisteeseen asti, et pystyisin luopuu instagramista.
    Kuitenkin seuraan vaan mun kavereita ja sieltä ''näkee'' miten muilla menee ja jos poistaisin sen niin tuntuis et oisin ulkopuolinen enkä tiiä missä mennään kun kuitenkin KAIKKI on instagramissa...
    Instagramista on ennemmin tullu paineita kun kuvia lisää et saako sinne tarpeeks tykkäyksiä, onko toi muokkaus hyvä, miten toi feimi on saanu noin paljon tykkäyksiä ja seuraajia, mäkin haluun..
    Mutta blogin kirjottajana on mun mielestä instagramissa se hyvä puoli, että sinne voi ilmottaa jos on kirjottanu uuden postauksen vähän niinkun facebook sivulla :)
    Mutta tosiaan, sait mut nyt pohtimaan että miks mä oikeesti siellä oon...

    http://lisamarias.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  8. Niin ajatuksia tän tekstin pitääki herättää! :-) oishan se hienoa et ihmiset pystyis jättämään sosiaalista mediaa vähemmälle, mutta kokonaan se ei tuu ikinä varmaa poistumaan. Mua alko vaan ahistamaan kun porukka puhuu aina vaan instagramista. Mielummin nauran ku porukka ottaa kuvia jokaisesta ruoka-annoksesta ja valitsee kakskyt minnuuttia niitä muokkauksia (selfieissä monia tunteja) ku käytän aikaani siihen turhan päiväiseen itsensä esittelyyn. :-D ehkä oon liian radikaali nyt tän suhteen... Noh. Käyttäjä on nyt poistettu enkä kadu sitä. Mut ties vaikka joskus sinne palaisinki. Nyt ei tunnu siltä yhtään. Enemmänkin ainakin tietää ne oikeet ystävät jotka muistaa sun olemassaolon ilman sitä instagramiakin! :-) mä ainakin aion nähdä paljon kavereita nyt ja se oli suuri syy sen poistamiseen, nimittäin haluan olla oikeasti sosiaalinen ja nähdä ihmisiä muuallakin kuin netissä! :-P

    VastaaPoista

kiitos kommentista<3